NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.
Hoofdstuk 5
Het belang van inkomend
toerisme in 2025
Hoofdstuk 4
De uitdaging:
zijn we er klaar voor?
Hoofdstuk 3
Het internationaal toerisme groeit
Hoofdstuk 2
De wereld verandert
Hoofdstuk 1
De huidige situatie
Hoofdstuk 6
De conclusies
Hoofdstuk 4 • De uitdaging: zijn we er klaar voor? • De vijf B's van destinatiemarketing
Bron: NBTC Holland Marketing, 2013
De vijf B's van
destinatiemarketing
Door op één van de B’s in het model te klikken krijgt u meer informatie over die betreffende B.
de bestemming moet goed bereikbaar en ontsloten zijn
er moet voldoende capaciteit beschikbaar zijn (o.a. accommodaties)
het geleverde product moet betaalbaar zijn (goede prijs/ kwaliteitsverhouding)
de bestemming moet voldoende interessant zijn, er moet wat te beleven zijn
de bestemming moet voldoende bekend zijn
1.
2.
3.
4.
5.
Al deze B’s hebben in meer of mindere mate invloed op de bezoekers aan en bijbehorende bestedingen in de bestemming. Ze worden op hun beurt weer beïnvloed door de externe omgeving. In het figuur hiernaast gaan wij verder in op deze B's voor destinatiemarketing.
Hoe kunnen we optimaal de kansen benutten die het internationaal zakelijk en toeristisch bezoek aan ons land biedt? Daarvoor is het belangrijk eerst inzicht te krijgen in een vijftal randvoorwaarden en thema’s, die in de marketing van een bestemming een rol spelen:
De vijf B's van destinatiemarketing
Bereikbaarheid
4.1
Concurrentie
1.7
Sociaal-
cultureel
2.6
Betaalbaarheid
4.3
Beschikbaarheid
4.2
Beleving
4.4
Bekendheid en beeldvorming
4.5
hoofdstuk:
in dit