NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen.
Voorwoord
Het internationaal toerisme naar Nederland heeft zich de afgelopen decennia positief ontwikkeld. Ook tijdens de economische crisisjaren groeide het aantal buitenlandse verblijfstoeristen dat naar ons land kwam, al bleven de bestedingen van de bezoekers over het algemeen enigszins achter. Het inkomend verblijfstoerisme is hiermee een van de weinige sectoren die in het huidige economische klimaat groei laat zien.
In de financiële sector is het gebruikelijk om te zeggen dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Dit geldt natuurlijk ook voor het inkomend toerisme. Het is geen vanzelfsprekendheid dat de groei van de laatste jaren ook de komende jaren doorzet. De vele onzekerheden – zeker in het internationaal toerisme – maken het lastig om langetermijnvoorspellingen te doen. Tegelijkertijd hebben we vroegtijdig inzicht nodig in trends en ontwikkelingen om adequaat in te kunnen spelen op kansen en bedreigingen.
In navolging op een eerdere toekomstvisie uit 2008 heeft NBTC Holland Marketing daarom het voortouw genomen bij het ontwikkelen van een vernieuwd toekomstperspectief voor de destinatie ‘Holland’. Meer nog dan de vorige editie hebben belanghebbenden van binnen en buiten de sector, door middel van rondetafelgesprekken en via internet en social media, een bijdrage geleverd aan dit perspectief.
Dit document reflecteert het marktperspectief met betrekking tot internationale bezoekers en bestedingen richting 2025. De brede sectorvisie voor de gastvrijheidseconomie, die Gastvrij Nederland momenteel ontwikkelt op instigatie van de minister van Economische Zaken, Henk Kamp, vormt context voor het onderliggende, specifieke toekomstperspectief. De inhoud geeft inzichten en aanknopingspunten met betrekking tot de ontwikkeling van ons land als internationale bestemming. Het is een bruikbaar handvat om samen met publieke en private partijen te bepalen hoe we optimaal op de te verwachten langetermijnontwikkelingen kunnen inspelen.
Voor NBTC Holland Marketing is dit perspectief een startpunt voor een proactieve benadering van het inkomend toerisme voor de komende jaren. Dit document vormt de basis voor beleidsvorming via de te ontwikkelen Holland Branding & Marketing Visie 2014-2018 en de daaruit voortvloeiende marketinginitiatieven. Dit gaan we de komende maanden handen en voeten geven. Ook hierbij willen we weer nadrukkelijk de sector betrekken. Uw bijdrage is daarom van harte welkom. Want alleen gezamenlijk kunnen we de kansen voor de bestemming ‘Holland’ verzilveren.
Op onze website www.nbtc.nl vindt u meer informatie over hoe u uw inhoudelijke bijdrage kunt leveren aan de toekomstige marketing en branding van de destinatie ‘Holland’. Mag ik ook op u rekenen?
Jos Vranken
Algemeen directeur
NBTC Holland Marketing